03.05.2017

 
Utdrag ur bloggen, 1 Maj 2016.
"När jag tänker på att det kanske 6 månader kvar tills jag åker hem så får jag faktiskt ont i magen. Jag vet inte om det är för att jag vet att jag måste hyra ut lägenheten, bestämma mig för vad jag vill göra, osv osv. Eller om det handlar om att jag helt enkelt inte vill lämna Malta"
 
Och här sitter jag, ett år senare. Fortfarande kvar på Malta, men med en helt annan känsla. I skrivandes stund så är jag lycklig trots att jag sitter här på jobbet mitt i natten. Anledningen till varför jag är så glad är för att jag har kommit fram till ett beslut, ett beslut att lämna Malta. Det känns så himla rätt och jag är så spänd och förväntansfull på ett liv i Sverige. Efter 2 år och 8 månader så känner jag mig färdig med Malta som land och är redo för nya äventyr i Sverige. Jag tänkte att jag skulle skriva ett separat inlägg om min tid på Malta senare, men det känns så otroligt skönt att kunna svara "JA" när folk frågar om det är besämt, om man är helt säker, om man tror att det är rätt beslut osv. Tidigare när jag har fått hemlängtan så har jag i slutändan kommit fram till att jag vill stanna på Malta, men denna gång har jag inte hemlängtan, denna gången känner jag mig färdig med Malta och är sugen på något nytt, och att flytta till Sverige blir ett nytt äventyr då jag har varit borta ett tag. Hur länge jag stannar i Sverige vet jag inte, det får jag se med tiden.
 
Det blir fullt upp fram tills att jag flyttar då jag kommer att ha besök under Maj och Juni. Flyget till Sverige går 17de juni och jag kommer äntligen få njuta av svensk sommar igen. Dock så ska jag tillbaka till Malta på en minisemester mellan 27 Juli - 1 Augusti då jag har en biljett till unite tomorrowland bokad. Det kommer att bli grymt och det ger mig tillfälle att umgås/säga hejdå till mina fina vänner här på Malta. 
 
 
Lista på saker jag kommer att uppskatta mest med Sverige när jag flyttar hem
♡ Kunna umgås med släkt, familj, nära och kära när jag vill
♡ Köra bil
♡ Andas björkviksluft (ja, det är skillnad på att andas ren lantluft mot luft fylld av avgaser i Sliema)
♡ Gräddfil, plockgodis, chips, chocklad, kebab, pizza, loka, celsius, polarpärlan, rökt skinka, leverpastej mm. 
♡ Butiker som har öppet alla dagar i veckan och framförallt matbutiker som har öppet till typ 22.00
♡ Spårvagnar, bussar, (ibland tåg) som kommer på angiven tid.
♡ Kunna prenumerera på olika tjänster som glossybox, digital post, osv.
♡ Kolla på svensk tv (inte streama, utan att kunna zappa med fjärrkontrollen) **NYHETSMORGON**
♡ Träna på tjejgymmet på fitness 24seven.
♡ Prata svenska (speciellt vid bokning av sjukhusbesök, kontraktskrivningar osv)
♡ Fira svenska högtider
♡ Gå på systembolaget
♡ Köpa take away från kycklingkebaben (japp, kycklingkebaben förtjänar en helt egen rad på denna listan)
♡ Svensk krona som valuta (eller.. tror jag gillar euro mer nu, hahaha!)
♡ Dricka kranvatten
 Matkassar med handtag och som håller för mer än EN vara. 
♡ Ordning och reda, lön på fredag (Folk fattar kösystemet,och löner betalas ut tidigare vid röd dag/helg, oftast)
♡ Svenska naturen
♡ IKEA
♡ Handla online
♡ Fungerande postsystem
 
Ja listan kan göras huuur lång som helst. Blir spännande att se om "saker jag kommer sakna mest med Malta"-listan kommer att slå denna. 
 
 
HANNA
 
 
Allmänt | |
Upp