13.04.2017

Hej o hå! Det är April och det har hänt SÅ mycket sedan sist jag skrev. Jag tänkte försöka dra det lite kortfattat. 
 
Efter mina nattpass så var jag ledig i 10 dagar. Det blev lite fest, och sedan hade jag inte planerat så mycket mer. Jag tänkte att jag för första gången på 2,5 år skulle stanna kvar på Malta och va helt ledig en vecka. Inget besök till Sverige, ingen annan resa, bara lugn och ro hemma i mitt lilla hus.. Men det ändrades när de knackade på dörren och berättade för mig att jag var tvungen att flytta ut från mitt townhouse. Anledningen var demoleringen/bygget som ligger vägg i vägg med huset. Det hade redan hunnit blivit en spricka i fasaden (hela vägen från bottenplan till terrassen) och de tidigare två-tre veckorna hade det varit konstant rivningsarbete varje måndag-lördag. Trots allt oljud och krångel med demoleringen/bygget så hade jag aldrig trott att jag skulle behöva lämna mitt lilla hus. Detta var ett speciellt boende, dels för att det var mitt första alldeles egna boende på Malta, samt att det inte var en lägenhet, utan ett hus med egen ingång, två balkonger och en terrass. När de berättade för mig att jag behövde flytta ut så fort som möjligt så bröt jag ihop totalt. All säkerhet togs ifrån mig och även fast att de inte skulle kasta ut mig på gatan så fick jag panik av känslan av att veta av att de ville att jag skulle flytta inom en väldigt snar tid. 
 
Ägaren för det byggprojektet lovade att betala mellanskillnaden på den nya lägenheten och lovade även att hjälpa mig med att hitta ett nytt ställe att bo på. Jag kontaktade flera mäklare, men givetvis är det svårt att hitta en lägenhet med bra standard, någelunda okej pris, samt djurvänlig i April.. De som bor på Malta vet att urvalet av lägenheter minskar när det närmar sig sommar. Jag sprang på två visningar, ingen av lägenheterna var bra och jag minns att jag sa till mamma och Emeli att jag inte tyckte att det var värt all stress, och att jag lika gärna kunde ta mig hemåt. 
 
Sen kontaktade en mäklare mig, han skickade bilder på en lägenhet som va något utav det värsta jag har sett. Jag gick in på deras hemsida för att skicka lite exempel på lägenheter som jag tyckte hade okej standard osv. En av dem lägenheterna fanns fortfarande tillgängliga och vi bestämde en visning kommande dag. Efter jobbet plockade han upp mig, vi gick på visning. Jag såg direkt att lägenheten hade potential och bestämde mig för att ta den.. Det fanns bara en sak som behövde lösas först. Ägaren av demoleringen/bygged behövde godkänna att jag tog en lägenhet som kostade nästan dubbelt så mycket än townhouse:et, och han var tvungen att ta ett beslut direkt då det var fem andra personer intresserade av lägenheten. 
 
Så där stod jag, mäklaren, ägaren av lägenheten och väntade på att ägaren av projeket skulle godkänna affären..Han som äger lägenheten var gullig och bjöd på läsk från sin butik som han driver på gatan nedanför. Tillslut fick vi ett JA och det bestämdes att kontrakt skulle skrivas klockan 11.00 dagen efter. Jag fick samtidigt veta att jag efter kontraktskrivningen behövde jag flytta till en temporär lägenhet för att sedan flytta till nya lägenheten dagen därpå. 

Jag drog hem, packade och städade konstant i 5 timmar, till klockan 03.00 på natten. På torsdagen skrev vi kontrakt, jag slapp betala någon deposition och kommer att få tillbaka min deposition för townhouset, så i slutändan går jag vinnande ur denna situation. Men det hade jag inte gjort om det vore för min starka vilja och kämparglöd. Jag kan ännu en gång tacka mig själv för att inte ge upp! (och för er som undrar, så ja. Kattmamman fick följa med till min nya lägenhet)  Själva flytten var kaosartad då två byggarbetare från bygget hjälpte mig att flytta i deras bil som de fått som en bonus via jobbet.. Ja jag vet, det låter som något påhitt men nej, sånt här händer bara mig och jag kan inte låta bli att skratta åt allt nu i efterhand. Jag satt med en byggarbetare som knappt förstod engelska, bilen var FULL med saker.. Vi fick dessutom åka tre vändor för att flytta alla saker.
 
När jag hade flyttat in i nya lägenheten så tänkte jag att jag kunde slappna av och ta det lugnt, nej! Då upptäckte jag en knöl i armhålan som visade sig vara en cysta som hade svullnade upp och blivit inflammerad. Det blev två vändor på st james sjukhus där de gav mig antibiotika och bestämde att det behövs en liten operation för att ta bort den. Vilket kommer ske nästa vecka. Utöver detta så händer det endel andra saker som:
 
-Bråkar med internetleverantören "GO" som hade gjort fel gällande bokning av installation av mitt internet.
-Försöka få beviljad semester under datum då jag jobbar natt (vilket är nästintill omöjligt)
-Fixa boende från och med 30 Juni då kontraktet på denna lägenhet går ut då.
-Byte av andrahandstagare i min lägenhet i Sverige (kontraktskrivning, besiktning, mm)
- + massa annat som jag inte vill eller bör skriva här ännu, ni som vet, ni vet.
 
 Om jag är stressad och utmattad? Ja, men vila kan jag göra senare. Just nu lever jag på energin jag får av att ta mig över alla dessa hinder som jag stöter på. 
 
 
 
/HANNA
 
 
 
Allmänt | |
Upp